Ahogy a 16-os busz felkanyarodik
a Várba a Clark Ádám térről, meseszép, még az itt lakók számára sem megunható
panoráma tárul a szem elé: lábaink előtt hever a város. A kilátást egyetlen,
ámde nem kicsiny épület zavarja csak: az úgynevezett Ybl-villa fehér tömbje. Az
idelátogatók valószinüleg azt hiszik, szép felújítás eredménye a valójában
vadonatúj, rejtélyes okokból zárva tartó palota, biztosan nemrég készült el –
pedig már évek óta zárva, félkészen, látszólag gazdátlanul várja sorsa jobbra
fordulását.
A háborúban elpusztult eredeti
villát gróf Lónyai Menyhért, 1870-ben még pénzügyminiszter, 1871-72-ben
miniszterelnök építette Ybl Miklós tervei szerint 1870 és 1872 közt. Az épület
alapjai az 500 éves Aranybástyára kerültek, hiszen akkoriban nem kötelezte törvény
az építtetőket előzetes ásatások elvégzésére. Mindez a Vár 1873-as rendezési
terve elkészülte előtt történt, ekkor sem a város, sem senki nem szólt bele,
hogy a gazdag és befolyásos Lónyai gróf hova és mekkora palotát épít. A
miniszterelnök itt tervezte tölteni békés öregkorát, ám tervei meghiúsultak,
amikor Kossuth titkára Csernátony Lajos támadta meg az országgyűlésben: „Kérdem
gróf Lónyai Menyhért kormányelnök urat, nem épített-e házat, nem vett-e
uradalmat akkor, amikor az ország deificitben van?” A gróf lemondott a
miniszterelnökségről épp, hogy a palota elkészült, 1872-ben, és nem sokáig
élvezhette terasza szép kilátását sem: 1884-ben, csupán 62 évesen halt meg.
A házat 1923-ban vette meg
Hatvany Ferenc, a dúsgazdag cukorgyáros család műgyűjtő és festőművész fia, a
két világháború közötti magyar képzőművészet mecénása. Övé volt a legnagyobb
magángyűjtemény 1905 és 1942 közt Budapesten, 900 tárgy szerepelt benne. Köztük
olyan nagyságok, mint El Greco, Cranach, Courbet, Renoir, Degas, Pissaro,
Picasso, a magyarok közül Rippl-Rónai, Paál László, Munkácsy Mihály. A
festmények mellett drága, értékes bútorok, szőnyegek, kerámiák, szobrok
díszítették a házat – ami mindennek ellenére sem volt igazán barátságos. Thomas
Mann fia Klaus Mann ezt írta naplójába 1935 októberi látogatása során:
„Délelőtt Hatvanyakkal megnéztem
fivérük, Hatvany Ferenc házát. Inkább fényűző, semmint hangulatos. Néhány nagyon
szép festmény. (Egy női arckép Manet-től, két bájos Renoir, Delacroix – lovak
tág, romantikus tájban – Greco, Tintoretto, Pascin, Rodin)”.
A palotát a háború alatt
kaszinónak használta az SS, mígnem 1944-ben telibe találta egy gyújtóbomba.
A mesés gyűjtemény a háború alatt
szétszóródott: egy része különböző bankok széfjeibe került, részben a ma még
éppen-hogy álló, romos Mauthner villába a Budakeszi útra. 1944 novemberében, Csánky
Dénes, a zsidó műkincsek lefoglalásának biztosa már csak hatvannyolc alkotást
talált a Hunyadi János utca 26-ban. Ezek nagy része azonban Hatvany saját
festménye volt. 168 kép bujkált a Magyar Kereskedelmi Bank páncélszekrényeiben.
Ezeket a szovjet hadsereg szabadította fel és vitte magával emlékbe. 1991-ben
fedezték fel hollétüket Nizsnij-Novgorodban. A hajdani gazdag gyűjtemény
Magyarországon maradt darabjai Courbet Birkózó című festménye és két
Ingres-rajz, mindhárom műalkotás a Szépművészeti Múzeumban látható.
És újjáépült a villa. Ugyan se
funkciója, se gazdája látszólag nincsen, így – már hosszú évek óta - csak az
elhagyatott, üresen tátongó, jobb sorsra érdemes, mesés múltjukat szemérmesen titkoló
budapesti házak népes táborát bővíti.
http://egykor.hu/budapest-i--kerulet/lonyay--hatvany-palotak-rejtelye-/2351
VálaszTörlés