Az Orosz
Föderáció Kereskedelmi Képviselete épülete 1902-ben épült Lederer Artúr
megrendelésére Bálint Zoltán és Jámbor Lajos tervei alapján. A különös épület
már építésekor felhívta magára a szakma és a város figyelmét. Lyka Károly
művészettörténész a „Művészet” folyóirat 1908-as számában a következőket írja a
házról:
„Bérház is,
palota is. (…) A háromemeletes épület egyik része a háztulajdonos külön kis
palotája, a másik része finoman kiképzett bérház. A bérház alaposan kinőtt a
sablon keretéből: megépítését a fantázia és a tehetség, a tudás és az ötlet
vállalta feladatául.”
Valóban, az
épület valójában kettő egyben: egy főúri rezidencia, és egy bérlakások céljára
épült, elegáns, a kor minden kényelmével felszerelt bérház. A bérház kapuja az
Aradi utcai homlokzaton van, a magánpalotáé a Bajza utca felöl. A két házrész a
második emeleten olvad egybe.
Különösen
szerencsés kivétel ez a ház abban is, hogy a ház tervezői kapták a feladatot,
hogy a palotabelsőt is megalkossák. A háború előtt épült lakások szíve, a hall
például barnára pácolt fenyő burkolatot nyert, fölé kékeszöld selyemtapéta
került egészen a gipsz-stukkós mennyezetig. A csarnokból széles tolóajtó nyílt
az ebédlőbe. Itt bronzfényben úszott a tér: bronzveretes tölgyfa burkolat
díszítette a falakat, a világítást „nemes művű” bronzcsillárok szolgálták, a
faburkolat fölött sárga szövetkárpit volt, a márvány kandallón Ligeti Miklósnak,
Anonymus szobrászának bronzreliefje.
Az „úri szoba” ezüstben pompázott a fénykorban: ezüst veretes bükkfa könyvespolcait ezüstözött lámpák világították, a háttérben a szintén ezüstszürke szövetkárpit fedte falakkal. A szalon maga a fény: a mennyezet gipsz-stukkója arany díszítésű, a falakon sárga márvány-és szövet burkolat.
Az „úri szoba” ezüstben pompázott a fénykorban: ezüst veretes bükkfa könyvespolcait ezüstözött lámpák világították, a háttérben a szintén ezüstszürke szövetkárpit fedte falakkal. A szalon maga a fény: a mennyezet gipsz-stukkója arany díszítésű, a falakon sárga márvány-és szövet burkolat.
A Lederer
család vidéki birtoka, a pesti luxus anyagi fedezete mintegy 11 ezer
katasztrális holdon helyezkedett el Bácskában, Csókán, illetve 4 ezer holdon Pusztakengyelen,
Jász-Nagykun-Szolnok megyében.
Csókán, a
Vajdaságban mintagazdaságot vezettek, akik még emlékeznek rájuk, földi paradicsomként
emlegetik a birtokot, ahol öröm volt élni, és ahol tisztes megélhetést
biztosító munkát jelentett a Lederer család szolgálatában dolgozni. Lederer
Artúr jó barátja volt Csók István. 1934 és 1944 közt Csók minden nyáron náluk,
Csókán, illetve Pusztakengyelen nyaralt, de Pesten is összejártak, hiszen a
Bajza utca 42. nem esett messze Csók István pesti műtermétől. Pusztakengyeli
tartózkodásának mintegy 20 Csók-képet tulajdonít a művészettörténet.
Lederer
Artúr gyűjtött is festményeket, Munkácsy Mihály, Fényes Adolf képei szerepeltek
magángyűjteményében. Családja portréit is Kernstok Károlytól rendelte meg, de Kernstok
készítette a Bajza utcai ház legbecsesebb ékét: a legfelső emeleti homlokzati mozaikreliefet.
Alakjai a vakolatba vannak berakva”, a vakolatháttérben tompított arany
hullámzik. Lyka Károly írta a mozaikdíszítésről:
„Talán a
festészetnek visszatérése a maga régi, eredendő, egyedül igaz értelméhez.”
Kernstok
Károly mesés mozaikja csodával határos módon mind a mai napig épen, szépen
megmaradt, csak fel kell emelnie a tekintetét a Bajza
utcán járókelő, fáradt pesti sétálónak, hogy észrevehesse, mennyit gazdagít
napjainkon a város, és annak mesélő házai.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése