Keresés ebben a blogban

2015. június 27., szombat

Terézváros titkai - 2. A szecesszió ünnepe az Aradi utcában

Szépséget találtam megint, öreg, régen épült csodát, minden részletében és egészében szivettépő igényességgel, finom ízléssel, alapos, gondos munkával összerakott, megalkotott otthont  Pest egyik lepusztult, elszegényedett, elfelejtett utcájában, egy sarokra a világhírű, naponta ezrek által látogatott Andrássy úttól. És mindezt a szörnyeteg utókor megszokásból, szegénységből, oda nem figyelésből használja, de nem óvja, védi, csinosítja, felújításnak nyoma sincs, sőt.

Az Aradi utcában nem sok szépség van. Még az erre szakosodott városjáró rejtett részletekre vadászó szemének sem adatik sok öröm. Kettő műemléket sorol a hivatalos írás: a Kodály Körönd erre eső házainak kétségbeejtően lerohadt hátsó frontjai nyerték el ezt az esetünkben keveset érő címet – felújítás, megbecsülés helyett.

És amikor az ember már majdnem feladja, hogy bármi szépet is leljen a messzi Lederer-ház előtt, na, akkor érdemes egy percre földbe gyökerezni.

Szecessziós szobrok őrzik az első szint kiugró ablakait. Szép, szomorú arcú férfialakok, akikről első blikkre Ady sírja jutott eszembe. Aki ugyan 1919-ben halt meg, ez a ház pedig 1908-as, de a divat ugyanaz volt. A szecesszió.

Az Aradi utca 57. pedig a szecesszió ünnepe. Minden részlete egy ajándék, gazdagon díszített, legnemesebb anyagokból összeállított tökéletes egész, szerencsére olyan minőségben alkotva, hogy hiába 100 év, egy őrült háborús ostrom és rá 75 év teljes elhanyagoltság, a ház áll, bár potyog a vakolat, helyenként a vasszerkezet is hiányos, az ablakok persze nagyrészt kitoldva, 1-2 szobor itt-ott hiányzik, de a ház és csodás részei nagyrészt áll, létezik. Szembeszökő még a ragyogó tisztaság. Biztos a szikrázó napsütés is emelte a hatást, de kétségtelen, a lakók megtesznek minden tőlük telhetőt. Már "csak" a ház felújítása hiányzik.
 
A ház megálmodói anno Löffler Samu Sándor és testvére Béla voltak, a tervezés éve 1907, az építésé 1908, a megrendelő bizonyos Piatschek Vilmos ruhakereskedő és felesége.
A Löffler testvérek 1906-tól dolgoztak együtt az első világháború végéig, ez az egyik első közös munkájuk. Samu (ki néhol Sándor) tervezett, Béláé volt a kevésbé hálás művezetés és adminisztráció feladata, mígnem Samu Sándor szabályosan világgá nem ment. A két háború közt aztán Béla is tervezhetett önállóan Pesten, míg testvére Palesztinában dolgozott, és eséllyel egyetlen magyarként irodát nyitott a messzi Alexandriában. A Löfflerek leghíresebb közösen jegyzett terve a Kazinczy utcai zsinagóga és a hozzá tartozó bérház. Későbbi, hasonlóan igényes házaikon, mint például a Síp utca 17, a Szilágyi Erzsébet fasor 1, az Ó utca 49, a meseszép műlakatos munkákat Migray József jegyezte, sejthetően az itt készült pávás korlátok és ajtódíszek is az ő műhelyét dícsérik.
 




 





 







A képek szokás szerint ismét önmagukért beszélnek. Szépek, szomorúak. Egy lelakott ékszerdoboz lassú romlása a Főváros közepén. Minőségben épült, talán megadatik, hogy rátalál a pénz, a szándék és az odafigyelés, hogy újjászülethessen, mielőtt végképp összedől.
 
Forrás:
Gerle-Makovecz: A századforduló magyar építészete
Adalékok a Külső-Terézváros történetéhez

2015. június 21., vasárnap

Terézváros titkai - 1.

Az Oktogon felöl magas, barokkos oromzat. Közelebbről címerféle az oromzat közepén.
Ez vonzotta a tekintetem minden alkalommal, amikor arra jártam. Aztán ma, a tavaszias, szikrázó napsütésben megnyílt a kapu. És én, szokás szerint, földbe gyökereztem.


Mert az ember képzel ezt-azt, az igényes vakolatdíszekből, az épület méreteiből, kicsit német kisvárosi városházakra emlékeztető vonalaiból sejti, hogy igényes lesz (volt) ez a ház, anno, amikor épült, meg az első kb. ötven évben, mielőtt az ilyesféle minőség üldözendő nem lett. De a nagyvonalú elegancia 80 év elhanyagoltság után is lebilincselő. Olyan szép. Biztos a napsütés is hozzátett, de bizony alig győztem kattogtatni, hogy nyoma legyen az emléknek.

Hazaérve kibogarásztam a homlokzaton, jó magasra tett címerféle közepéről a monogramot. WDR. Vagy nem. Jól összekuszálva a betűk, nem kell azt mindenkinek tudnia, kinek épült ez a szép ház az Oktogonnál, a Teréz körút 22. alatt. Titokzatos, ám gondos ember lehetett, ha órát is tett oda a magasba. Vajh’ mióta mutat 4 órát?

Gondos – lőn– osztrák születésű volt a Budapestre tévedt és itt megtelepedett báró Richard von Wartingberg-Drasche. A Wikipiedia szerint festőművész és Ázsia kutató volt, mindkét elfoglaltság remekül viszi és kevésbé hozza a pénzt, bérpalota építésére kevéssé alkalmas. Kivéve ha az ember papája alapítja és vezeti az Osztrák Magyar Monarchia legnagyobb téglagyárát, ami ma is létezik Wienerberger néven. Hasznosnak bizonyult a gyár a fénykorban, elévülhetetlen építkezős érdemekért járt Ferenc Józseftől a bárói cím. Bécsben ma egy utca, és egy közpark viseli a Drasche család nevét, a parkhoz anno tartozó kastélyt elvitte a háború.

A Teréz körút 22 Schmahl Henrik munkája. Schmahl mester Hamburg szülötte, akkoriban onnan jártak ide világot látni és nem fordítva. A Vámpalota építésénél kapott először munkát, mint segédpallér. Ott figyelt fel rá Ybl, aki saját költségén tanítatta ki építésznek, és maga mellé vette az irodájába. Az Operaház tervezésekor még együtt dolgoztak, Schmahl első önálló munkája a közeli, valószinüleg korban is hasonló Haggenmacher palota az Andrássy út 52 alatt. Később fordult Schmahl a velencei gótikai, ill. a mór stílus fele, ezen stílusúak az Uránia mozi felújított és Párizsi Udvar ma rogyadozó épületei.

Itt, a Teréz körúton a megrendelő a klasszikus vonalakat kérhette. Érdekes, hogy két oldalra nyílik a főlépcsőház, vagyis loggia-féle fut a Körút oldalán, és a főlépcső az Aradi utcára néz. A belső homlokzatokról egyszerű, de gondos kezek kovácsolta vasszerkezetű gangok vezetnek a vélhetően kisebb, anno is olcsóbb, egyszerűbb lakásokhoz.










 
 



A képek önmagukért beszélnek. Íme ismét egy szépség, nagyjából szörnyűséges állapotban. Remélhetően nem dől össze mielőtt megkerül a pénz, ami az alapos,  gondos, hozzáértő felújításhoz szükséges.
Forrás: wikipedia.hu
lasdbudapestet.hu

2015. június 15., hétfő

Rákóczi út 54

Rákóczi út. Aminél rondább, kiábrándítóbb, elhanyagoltabb, arctalanabb, mocskosabb útja tán
nincs is Pestnek. Kivéve, ha az ember felfelé néz. Mindig érdemes, buszon zötyögtünkben,
dugóban araszolva a magasban, a felső emeletek közt megfigyelni a házakat. Egy rég letűnt,
majdnem nyomtalanul kiveszett, igényes, elegáns város halvány emlékeit csodálhatja meg a
felfelé kereső, szépre nyitott utazó.



Még hideg koratavasz volt, a reménytelenül esős fajtából, amikor utoljára ott volt dolgom a
kívülről szépen, belülről lélektelenre felújított Palace Hotel Novotelben. Korán érkeztem, és
ahogy a hallban tengtem-lengtem, akadt meg a szemem a szemközti házon. Vagyis az emeleti
mozaiksoron. Megkoszosodott halványsárga homlokzat, eklektikus, „semmi-különös” bérház,
ezer és egy ilyen van Pesten. És fent, a legfelső szinten, az ablakok közt, ahova senki se néz,
gondosan kirakott mozaik portrék sora. Kik lehetnek? És ki találta fontosnak, hogy ott
legyenek? Minek épült ez a ház? S milyen lehetett fénykorában? Biztos nem olyan szomorú,
amilyen most.

És lőn. Eredeti, fénykorát jegyző tulajdonosa a kultúra fellegvárának, virágzó üzlete
reprezentatív székházának szánta a mai Rákóczi út 54-et. Az 1868-ban alakult Atheneum
Irodalmi és Nyomdaipari Rt. 1895-ben vette meg a mai Osváth utca 4-6-8 és a hozzájuk tartozó
Rákóczi út 54-et, hogy a terjedelmes ingatlanra korszerű nyomdát és székházat építsen. A
terveket Kauser József és Hauszmann Sándor jegyezte, utóbbi munkája a székház, mindkét
épület 1898-ra készült el. A Rákóczi úti ház tetejére Pallas Athéné ércszobra került eredetileg,
ami később persze nyomtalanul eltűnt. A Kiadó aranykora a Miklós Andor vezette Est Lapkiadó
Rt. 1910 és 1933 közötti éveire tehető. Ekkor Az Esthez tartozott az Erzsébet körút- Rákóczi út –
Dohány utca – Osváth utca között álló teljes tömb az egy New York palotán kívül eső összes
épülete. A Lapkiadó az 1930-as évek elején mintegy 6500 (!) embert foglalkoztatott, újságírókat,
nyomdászokat, terjesztőket. Aztán 1933-ban meghalt Miklós Andor és 1939-ben "adminisztratív
úton" felszámolták a vállalatot.

A háború utáni megbízható mélyrepülés a Népszava székházfoglalásával kezdődött – Pallas
Athéné helyett egy jól termett vörös csillag „égisze” alatt, az eredeti szobor persze eltűnt. Az
1956-os forradalom ellen küldött szovjet tankok által szétlőtt Rákóczi út rekonstrukciója az
egyen-árkádsor építésével 1958-ban meghatározta a mai, lélektelen arculatot.
Az ezredforduló óta irodákat árulnak bérletre a szomorú, szürke főútvonalon. A gondos kezek
 
készítette mozaik portrékra nem néz senki.
Forrás: www.egykor.hu

2015. május 16., szombat

Nádor utca 36

Na, ezzel a házzal is régóta szemezek. Vagyis inkább a kapujával. Kovácsoltvas, kicsit
szecessziós, kicsit mégse, ovális virágözön, szürkére festve, reménytelenül lerohadt állapotban.
Pedig a hely frekventált, gyakorlatilag az ország szíve, az Országháztól lépésnyire. A kapu fölött
mintha hímezve lenne, matyóra hajazó vakolatdísz várja hősiesen sorsa jobbra fordulását. Napi
szinten látom, és bár sok benne az iroda, évek teltek el, mire végre nyitvatartási időben, gyalog
jártam arra, és be tudtam surranni. Szokás szerint leesett az állam.


A padló. A kilincseken kívül a legbeszédesebbek a padlóburkolatok, legtovább, hősiesen
érintetlenül megmaradók, mesélők….kivéve persze intenzív rombolás esetén. Esetünkben
ittfelejtődött a napsárga kövezet, a félsötétben felragyog, ahogy az elképedt látogató beesik –
már aki az ilyesmit észreveszi. Tovább kicsit angolos előtér, mi meglepően kicsi, szűk, de
díszlépcső-gyanús lépcsőházba fordul.

És lőn. A levéltári, réges-régi tervek szerint ez a ház 3 lépcsőházzal épült, 2 a bérháznak, fő és
cseléd, és egy dísz, ide. Egyik homlokzata, (ez) a Nádor utcára, a másik a Garibaldira néz. Onnan
a bérház nyílt, innen a székház. És aki felmerészkedik a díszlépcsőn, megcsodálhatja egy rég
eltűnt nagyvállalat kovácsoltvas kézjegyét: az ovális rácsdíszen Rimamurányi-Salgótarjáni
Vasmű Rt. neve díszeleg.


Értelemszerűen a virágzó kommunizmusban született pesti polgárnak semmit sem mond a név,
így hát vadászni kénytelen. :)

A Rimamurányi-Salgótarjáni Vasmű Rt. az ózdi, salgótarjáni és környékbeli vasművek
összeolvadásából született 1881-ben. A fúziót a Tudományos Akadémia tagja, a sokoldalúan
tehetséges „vasgróf” Andrássy Manó szorgalmazta 1875-ben, ’81-re lett meg a Wiener Bankverein
tőketámogatása, és így születhetett meg Nagy Magyarország nehéziparának egyik zászlóshajója.
Túl azon, hogy az 1880-as évektől évtizedeken át munkát adott Észak-Magyarország ma
munkanélküliséggel küzdő régiójának, a századforduló környékén az ország nyersvas
termelésének és acélgyártásának közel 44%-át produkálta az akkori becenevén „Rima”-ként
ismert vaskohászati mamutvállalat. Ezzel a cég az ország és az iparág harmadik legnagyobb
vállalata volt. Érdekes még, hogy a cég elnöki pozícióját 1892-1902-ig, miniszterelnöki
kinevezéséig Tisza István töltötte be.


De Salgótarjánból nehéz volt a kapcsolattartás a minisztériumokkal, külföldi képviseletekkel,
ezért a vállalat vezérkara egy budapesti székház megépítése mellett döntött. Így épülhetett meg
a vadonatúj Országház szomszédságában a Nádor utcai vezérigazgatóság, és, ugyanazon a
telken, a székházzal egybeépülve a vállalat nyugdíjalapját gazdagító bérház. Ide költözött 1900
-ban az ujjászervezett vezérigazgatóság, és a műszaki igazgatóság a már itt székelő kereskedelmi
igazgatóság mellé, orvosolva a vállalat addigi vidéki elszigeteltségét.
 

A cég, ahogy az egész ország erősen megrogyott az első világháború után, a trianoni döntés
elvette a felvidéki lelőhelyek és piacok nagyját. De már 1929-re Magyarország nyersvas
termelése a világon a 19., acéltermelésével az előkelő 17. helyet foglalta el, megelőzve ezzel – mai
szemmel hihetetlen módon – Hollandiát, a dél-amerikai országokat, Kínát, Ausztráliát, és kétszer
annyit termeltünk, mint Norvégia, Finnország, Románia és Jugoszlávia együttvéve. (!!)

A második világháború utáni évtizedekben a szándékos, módszeres sorvasztás mára már megszokott
módszereivel, sok év kitartó munkával sikeresen, nyomtalanul tűntették el a fejlődést,
szorgalmat, pláne tehetséget hagyományosan üldöző erők, így a Rima nyomtalanul eltűnt a föld
színéről, emléke, a salgótarjániak kiváló honlapjának hála (www.tarjanikepek.hu) halványan, de
pislákol.

A budapesti székházban ma többek között az ötödik - az ország egyik leggazdagabb - kerületi önkormányzatának valamilyen városüzemeltetési irodái vannak, akiket láthatóan egyáltalán nem zavar a meseszép, jobb sorsra érdemes, frekventált helyen álló épület látványosan ramaty, méltatlan állapota. Eséllyel észre sem veszik. Kár.
 
Forrás:
Budapest Történeti Levéltár

 

2015. május 1., péntek

Mókusok a Móriczon


Mókusokat láttam ma a Móriczon. Nem, nem ittam előtte semmi tudatmódosítót, teljesen rendes mókusok voltak, és – tisztességes mókusoktól elvárható módon – játszottak önfeledten.

Persze nem igaziakról van szó, kőbe vannak faragva, és úgy 100 éve játszanak kitartóan a zordon Körtér lehajtott fejű gyalogosainak feje fölött. A legutóbbi felújításnak köszönhetően ismét hófehér (vajh’ meddig?) kőből faragottan, egy gondosan díszített, szép, öreg ház falán, az emelt fejjel,  a szépre mindig nyitott szemmel közlekedő pesti polgár örömére.
 
A mókusos ház címe Móricz Zsigmond Körtér 1. Érdemes földbe gyökerezni a bejárat feltehetően Zsolnay gyár készítette csillogó, szivecskés keretdíszei előtt, amik a váratlan, így a házba bejutni képtelen látogatót is megörvendeztetik.

 
A bejárati ajtóra tapadva belül vélhetően eredeti, sárga keramit kockát, márványozott oldalfalakat, aranykeretes boltíveket, és egy hatalmas, háborúkat és '56-ot csak a jóisten tudja, hogyan túlélt, kovácsoltvas csillárt csodálhat meg az ember.
 
A ház építésének éve 1909, a megrendelő a különös nevű, mérnökember Bartolotti Ertwegh Ede, a tervező Fischer József és Detoma Alfonz. Fischer József nevű építészből kettő is volt, egyikük szépséges Bauhaus házairól ismert, és 8 éves volt, amikor ez a ház épült, a másik, aki korábban élt egy generációval dolgozott itt, és ezt megelőzően éveken át párban Detoma kollégával. A körtér felé eső szomszédos ház is az ő munkájuk, de annak jó kétharmadát elvitték az ’56-os harcok.  Az építész páros stílusa a neorománnal keveredő szecesszió, ami itt, az 1-es számú házon is jól megfigyelhető.
 

Az olasz származású Detoma Antal a bécsi operaház építésében való részvételéért bárói címet kapott, Bécsből jött Magyarországra, itt, mint márványműves vett részt előbb az esztergomi prímási palota és a bazilika építésében, majd dolgozott a Budavári Királyi Palota Hauszmann Alajos-féle átépítésén is. Antal fia, Alfonz feleségül vette a mai Móricz Zsigmond körtér 1-es szám fura nevű tulajdonosának lányát. Ezé a családé volt a mai Bartók Béla út 49. kertjében álló villa is, ott élt és halt meg a márványművész öreg Detoma.  Innen, a Detoma-vonalról a sok márványozott lépcsőház a környéken.

Az egyes számú házon címerféle is díszeleg, tán a romantikus román stílus részeként, és mi csak közelebbről látható, a kidomborodó balkon alatt, az árnyékban megbújva, a zordon forgalom felett pár méterrel 2 kis mókus játszik úgy 100 éve, zavartalanul……..

 Forrás: www.egykor.hu

Somlai Tibor: Fent és Lent

Corvina kiadó Budapest, 2014.

2015. április 22., szerda

Egy Múlt-Kor cikk margójára - Belgrád rakpart 17.


Minél többet dolgozom a Nemzetközi Hajóállomáson, annál több szépséget fedezek fel a Dunaparton. Állandó kedvencem a Belgrád rakpart 17. Halványan rémlik valami családi anekdota egy rég meghalt nagybácsi meseszép lakásáról, amiről anyukám anno mesélt, de a ház enélkül is vonz. Teraszaival, a formájával, rozzantságával, eleganciájával, olyan nagyon szép, részleteiben és egészében, ahogy van.

A ház tervezője Balázs Ernő, az építés éve 1907, a megrendelő bizonyos báró Hammerstein Richárd.
Balázs Ernő munkája még a zordon Dózsa György és Lehel utak metszéspontján mosolygó Elemi Iskola, a Terézvárosi Telefonközpont a Nagymező utcában és Pécsett a Postapalota.

A dunaparti bérpalota gondosan alápincézve épült, benne raktárak, kazánház, később óvóhely kapott helyet, és persze – praktikusan – két homlokzattal és két bejárattal épült, egy a Duna felé, egy a Molnár utcára. A dunai oldalon ma porosodó lélektelen kis betonplacc helyén hajdan díszkert volt, ahova a földszintről mára szintén nyomtalanul eltűntetett lodzsa nyílt. Ez a szint két lakásból állt anno: egy 5 szobás nyílt a Dunára, egy kettő szobás hátra, a Molnár utca felé. Aztán az elsőtől a negyedikig emeletenként 1-1, egyenként 8, azaz nyolc szobás, 3 teraszos, napfényes lakás szolgálta mindenkori boldog tulajdonosai kényelmét. A lakásokhoz cseléd-és inasszoba, konyha, kamra, gardrób és személyi lift tartozott.
De a legizgalmasabb a padlás. A levéltárban talált eredeti tervek egy luxus műteremlakásról mesélnek: előre egy 60 nm-es, hátra, az udvar felé egy másik, cirka 50nm-es „felvételi műteremmel”, dolgozóval, két sötétkamrával, titkári szobával, plusz kettő tetőterasszal. S mindez mégsem egy jólmenő művész kiszolgálására épült, aki majd csillagászati bérletért alkothatott volna itt.
Nem-nem.

A ház tulajdonosa, a báró úr amatőr fotós volt, s így tagja az 1899-ben alakult Photo Clubnak, mint lelkes tag, és tőkeerős adományozó bérháza padlását a Club székhelyének szánta, így az 1907-ben boldogan áttelepedett ide az eleddig használt Damjanich utca 28/b-ből.
Az illusztris Club, vagyis a Magyar Amateur Fényképezők Országos Egyesülete többek között olyan nagynevű tagokkal büszkélkedett, mint báró Eötvös József, dr. Konkoly-Tege Miklós, Hopp Ferenc, Xantus János, gr. Teleki Sándor és gróf Esterházy Miklós. És - láss csodát - a csengő szerint még ma is fotósok uralják a fotós paradicsomot a padláson. Halleluja!

1939-ben a báró úr engedélyt kért és kapott a fővárosi hatóságoktól, hogy negyedik emeleti, vélhetően meseszép kilátással bíró lakását teherlifttel lássa el. Később ebben a lakásban élt a nagy színész, Benkő Gyula. Neki tán Hammerstein báró is örült volna, a hálás utókor mindenképp, emlékét a ház falán tábla őrzi.
Az 1939-es átalakítással le is zárult a ház fénykora. A háború utáni adatok keserves lakásleválasztásokról és társbérleti átalakításokról tanúskodnak. ’39 után először ’63-ban, majd 1980-ban volt felújítva a ház, és úgy is néz ki.
 
 
Naív ábránd volt a legutóbbi állványozásból gondos, alapos munkára tippelni, pontosan a ház egyharmadát sikerült renoválni.

 
 
  
De így is érdemes megállni, a házra felnézni, és megcsodálni. Kovácsoltvas kapuja hősiesen állja lassan 110 év porát, szelét, mocskát, majd’ megeszi a rozsda, de még áll.


A teraszok szépek, hívogatók, az U alakú ház fürdik a napfényben, és türelmesen várja gondos gazdáját már úgy 70 éve. Remélem, mert jól megépült, kitart, míg megérkezik, aki megérdemli, megbecsüli, mi meg csodálhatjuk még soká….

Forrás: Budapest Történeti Levéltár
Adalékok a Belváros Történetéhez

 

 

2015. április 7., kedd

Oroszvár

Ez a blog budapesti házakról szól általában, kivéve, amikor nem. Ez most pl ilyen.....:)

A rajkai magyar-szlovák határállomás elhagyott épülete, vagyis annak romja ritka megrázó élmény, de az egy másik történet. Azt elhagyva mindjárt az első falu, úgy 3km-re a határtól Oroszvár. Jobb kézre az első, amin megakad az ember szeme, egy kapu, olyan, amilyennek kisfiúk rajzolják a lovagvárakat. Pártázatos, romos téglakerítés mögött árnyas, ősöreg fák védenek hatalmas,
hófehér, angol gótikus stílusú várkastélyt.


1841 és 1844 közt, röpke három év alatt épült át az eredetileg barokk udvarház Franz Beer tervei alapján, s lett így az első magyarországi Tudor-stílusú főúri kastély. Az anglomán tervezés oka a megrendelő, Zichy Emanuel, azaz Zichy Manó gróf felesége, az angol Lady Charlotte Stachan, aki meseszép asszony hírében állt, Zichy gróf imádta, neki építette Oroszvárt. Az asszony is szerette állítólag a „magyar Windsort”, mégsem élt itt boldogan, míg meg nem halt. Megismerkedett gróf Andrássy Manóval, beleszeretett, és férjét elhagyva követte szerelmét Afrikába, Egyiptomba, Indiába. De hiába, így hazajött, és öngyilkos lett. Férje temette el Budapesten a Kálvin téri református templomban. A szomorú gróf lezárta, és eladta szépséges oroszvári kastélyát, Somlószőlősre tette át székhelyét, ahol szintén angolos kastélyt
emelt – ami ma szintén az enyészeté…..

Sok más tulajdonos után 1906-ben gróf, később herceg Lónyai Elemér földbirtokos, diplomata vette meg Oroszvárt. Az ő felesége Stefánia belga királyi hercegnő volt, aki Rudolf  koronaherceg, osztrák-magyar trónörökös felesége volt Rudolf 1889-es öngyilkosságáig. Stefánia – akiről a pesti Stefániát elnevezték - szomorú sorsú arisztokrata volt mielőtt Lónyait megismerte. Szülei
szigorúan, kevés szeretettel nevelték, Rudolfhoz gyerekként adták, férje csalta örökké, majd megfertőzte nemibetegséggel, ezért egy szem kislánya után nem születhetett gyereke. Bécsben utálták, Erzsébet - nem túl barátságos módon - Trampeltiernek csúfolta, ami tevét, tramplit jelent. Később őt okolták férje öngyilkosságáért is.

Így, amikor 1900-ban hozzáment a rangon
alulinak számító magyar grófhoz, nem lehetett nehéz megválnia belga királyi hercegi címétől és apja addig is gyatra barátságától. Viszont kislányával gyakorlatilag minden kapcsolata
megszakadt, nevelését Ferenc József vette át. Érdekes még, hogy Rudolf halála után apja, II. Lipót belga király és apósa, Ferenc József Ferenc Ferdinánddal akarta összehozni, hogy a
trónörökös ne Chotek Zsófiát vegye el, de nem jártak sikerrel. Viszont a barátság megmaradhatott, hiszen a Habsburg hercegi pár később gyakori vendég volt Oroszváron.


Lónyai Elemérrel boldog házasságban élt Stefánia közel 50 éven át. Telente Oroszváron, nyáron a Sárospatak közelében fekvő Bodrogolasziban időztek.
Az első világháború alatt hadikórház volt Oroszváron, a második világháború viszont végképp véget
vetett az idillnek. Az öreg hercegéknek menekülniük kellett, Pannonhalmán kaptak menedéket, Stefánia
hercegnő ott is halt meg 1945 augusztusában. Már 1944-ben az Apátságra hagyták minden ingó-
és ingatlan vagyonukat a Bodrogolaszi és oroszvári uradalmakkal együtt. Oroszvárnak – lévén három ország határán fekszik – Ausztriában is voltak birtokrészei, amelyek a hercegi
végrendelet értelmében már a magyar bencéseké.

Oroszvár 1947 óta tartozik Szlovákiához. A kastélyt a Benes-dekrétum megfogalmazása szerint - mi önmagáért beszél - mint a „magyar nemzetiségű belga hercegnő” tulajdonát államosította a
szlovák állam és tartja magát azóta is jogos tulajdonosnak, dacára a jogtiszta végrendelet egyértelmű rendelkezésének.

Pannonhalma 2002 óta pereskedik kitartóan a reménytelenül ellenséges szlovák állammal Oroszvár tulajdonáért. 2012-ben 33 millió euróra taksálták a felújítás költségeit, amely már biztos kevésnek bizonyulna, hiszen a ház folyamatosan rohad.

Ma jó 2 méteres, rozsdás hullámpala kerítés veszi körül az épületet, hátul szocreál bódésor fokozza még a látványt, nagy kutyák őrzik a felújítás illúzióját, tényleges munkavégzés nincs, az enyészeté a kastély, mi ugye hatékonyan dolgozik…..

Mindennek ellenére az epiteszforum.hu oldala meseszép, csoda folytán megmaradt belső részletekről ad hírt 2012-ből. Remélhetően a faburkolatok, festmények, gipsz stukkók, színes
üvegek megvannak még, és hősiesen megvárják, míg jogos tulajdonosa végre pert nyer, és felújítja, és méltó funkcióval látja el a kastélyt.


Érdemes megállni Pozsonyba menet, a kastélyt körbe lehet sétálni. Némely rémes szobrok szocialista használatot sejtetnek, ahogy a zsigerből lebetonozott belső udvar is, de az öreg
platánok állnak, ahogy a buxusok, tiszafák övezte sétányok is.

S ha az öreg fák mesélni tudnának.....


Forrás:
www.mult-kor.hu
www.epiteszforum.hu
www.wikipedia.org
www.kisalfold.hu
www.bumm.sk