Keresés ebben a blogban

2015. március 20., péntek

Wagner-ház

Kossuth Lajos utca. Kosz, forgalom, és irgalmatlan zaj. Főleg zaj. Pedig ha például jó lassan
araszol a dugó, érdemes körbenézni. Jól megnézni minden egyes házat. Ablakokat, díszeket,
balkonokat. Amikor épültek, még érdemes volt kiülni rájuk, onnan csodálni a várost. Vagy
napozni, virágokat ápolni, mint rendes helyeken, ahova balkont tervez és épít az ember fia.
Majdnem minden ház meghálálja az odafigyelést, itt is, mint bárhol Pesten.

A 14-16-os ház kívülről semmi különös.  De aki a nyitott kapun át besétál a belső udvarra, annak leesik az álla. Figyeltem, a besétálók kétharmada előszedte telefonját, fényképezőgépét, és boldogan kattogtatta a páratlan látványt. Mert ilyet, komplett olasz hangulatot senki nem várt 5
méterre a leginkább arctalan főútvonaltól.


A ház építtetője Wagner János építész, egy építészdinasztia alapítója, az építés éve 1894.
Nagycsaládos volt a mérnök úr, 5 fiából 4 építész volt, az ötödikből Pest tiszti főorvosa lett, a
lánya meg Pecz Samu építész felesége. Wagner János tervezte többek között a Budán a Gül Baba türbéje romantikus épületegyüttesét. Nagy családja otthonának épült ez az olaszos, árkádos, szellős sokemeletes pesti bérház. Az építés évében ünnepelte a családfő tervezői munkásságának 50. évfordulóját. Ezért van a kapu fölötti angyalkák kezében körző és vonalzó, illetve tervrajz.


Jól megépült a ház, eredetileg a homlokzat is biztos sokkal szebb volt. Az első felújítás 1938-as,
a második 1991-ben volt. Ez utóbbinak kevés nyoma van, pedig nem sok telt el azóta, háborús év meg hála Istennek egy se. Az egy igazán szép az Auguszt cukrászda, nekik a Wagnerek is biztos örülnének. Pedig a lakók szeretik, tisztán tartják, megbecsülik szép házukat, s aggódnak érte.



Az udvart díszítő szobrokat a szentlélek tartja össze, gondos mestermunkának nyoma se.  A kapuörző angyalkák hősiesen őrzik a szép udvart,
a sokat látott házat, várják a gondos gazdát, aki majd egyszer igazán szépen felújítja, rendben tartja ezt a pesti ékszerdobozt.


Forrás: Adalékok a Belváros történetéhez

2 megjegyzés:

  1. Én is nagyon szeretem ezt a házat! :) Első képeimet is itt fotóztam.
    A szövegben viszont van egy pontatlan adat: a Puskin mozi épületét ugyan is nem Wagner tervezte, hanem Czigler Győző építész és az eredeti terveken Kauser Gyula aláírása szerepel - épp most írtam róla én is! :)

    VálaszTörlés
  2. Mintha egy más világba csöppenne az ember. Egy-két üzlet már van benne, néhol rendbe hozva. Remélhetőleg egyszer az egész ház fel lesz újítva. Én is fotóztam itt http://indafoto.hu/nevetnijo/image/21079125-4464ff8d/user

    VálaszTörlés